#نکات_ناب_علمی_برای_طلاب_عزیز1
?? #گام_دوم
?#نکات_ناب_علمی_برای_طلاب_عزیز
?فرق قضیه و تصدیق چیه؟
?فرق مفهوم و مصداق چیه؟
با سلام خدمت دوستان بزرگوار
پرسش های مطرح شده از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که درک دقیق اصطلاحات و به کاربستن درست آنها یکی از اهداف مهم منطق خوانی است
نکته دوم اینکه یکی از شایع ترین مغالطه های منطقی ، اشتباه مفهوم به مصداق است پس باید به درستی با این اصطلاحات آشنا شویم.
از دوستان درخواست می کنم به پاسخ و شیوه رسیدن به آن دقت فرمایند.
✅فرق قضیه و تصدیق؟
برای درک تفاوت دو اصطلاح باید به تعریف آنها دقت کرد
تعریف قضیه: مرکب تامی که قابلیت صدق و کذب دارد
لازم به یاد آوری است که منطق دانان برای لفظ سه تقسیم ذکر می کنند سومین تقسیم عبارت است تقسیم لفظ به مفرد و مرکب(برای آشنایی کامل به این تقسیم رک المنطق ص 62-59) همانگونه که ملاحظه می فرمایید جنس قضیه (مرکب) از تقسیمات الفاظ است پس قضیه نیز از سنخ الفاظ است
✅تعریف تصدیق: ادراک مستتبع حکم
لازم به یاد آوری است که علم تقسیم می شود به تصور و تصدیق و تصدیق همان ادراک مقتضی حکم است بنابراین تصدیق از سنخ علم و ادراک است
نتیجه :
با این توصیف روشن است که قضیه از سنخ الفاظ و تصدیق از سنخ ادراک است
الفاظ قالب معانی هستند و ما تصدیقات خود را در قالب الفاظ(قضیه) می ریزیم و به آنها لباس لفظی می پوشانیم و آنرا به دیگران منتقل می کنیم
برای نمونه اگر بگوییم (زمین کروی است) صورت ذهنی نسبت حکمیه در این مثال یک تصدیق است و الفاظی که مشتمل بر این تصدیق هستند(زمین کروی است) یک قضیه هستند
البته در این بحث نکات ظریفی وجود دارد که نیاز مند دقت بیشتری است و به دلیل ساده سازی مطلب از بیان آنها خودداری می کنم
پرسش دوم فرق مفهوم و مصداق؟÷
برای پاسخ به این پرسش هم باید به تعریف آنها مراجعه کرد
مفهوم : صورت ذهنی انتزاع شده از اشیاء است مانند صورت ذهنی انسان
✅مصداق : آنچه که مفهوم از آن انتزاع شده و یا مفهوم بر آن منطق می شود را مصداق گویند مانند وجود خارجی انسان که مفهوم انسان از آن انتزاع شده و بر آن منطبق است
✳️فرق مفهوم و مصداق؟
✅مفهوم آن صورتی است که از اشیاء انتزاع می شود و مصداق آن چیزی است که صورت ذهنی(مفهوم) از آنها انتزاع می شود
به بیان ساده مطابق هر مفهومی، مصداق آن است اعم از اینکه آن مصداق در خارج باشد یا در ذهن برای نمونه مصداق مفهوم کلی ،مفهوم کلی انسان در ذهن است چرا که کلی در خارج وجود ندارد
tt-ej.ir