آشنایی با دوره غیر حضوری ( سلسله مباحث دین فطری) بسیار عالی
آشنایی با دوره غیر حضوری ( سلسله مباحث دین فطری)
دانلود رایگان سلسله مباحث دین فطری. (فوق العاده و بسیار عالی)
لینک: دوره آموزشی دین فطری ویژه طلاب و مبلغان
مقدمه
اهمیت دین در زندگی انسان بر کسی پوشیده نیست. کمال انسان در سایه ی عمل به دستورات دینی محقق می شود و تمام ناهنجاری ها و جنایت های تاریخ بشر که موجب محرومیت ها و مصیبت های فراوان شده است، ناشی از بی دینی است. اما خطر بی دینی هرچه باشد، از خطر دینداری ناقص، بیشتر نیست؛ زیرا که اگر نتیجه ی حالت نخست، گمراهی باشد، در وضع دینداری ناقص، هم گمراهی است و هم گمراه کننده دیگران؛ و مصداق «خسر الدنیا و الاخره». در وضعیت دینداری ناقص، هرچند هوای نفس سهم به سزایی دارد، اما نباید از نقش جهالتی که در اثر آموزش غلط دین ایجاد می شود، غافل بود.
چه بسیارند انسانهایی که اگر دین به صورت صحیح و فطری به آنها آموزش داده شود، هرگز گمراه نمی شوند و یا کمتر دچار گمراهی می شوند؛ بنابراین اگر نقش آموزش دین از خود دین، بیشتر نباشد، کمتر نیست؛ خصوصاً در این زمانه که دشمنان از این خلأ برای افزایش هجمه های خود استفاده می برند.
آسیب شناسی وضعیت فعلی آموزش دین
به نظر می رسد که آموزش دین به صورت فعلی به دلیل عدم انسجام و پراکندگی و تکیه بر روش های فلسفی و کلامی، آسیب های فراوانی دارد که باید هرچه سریع تر از این آسیب ها جلوگیری شود.
آنچه امروز به عنوان دین خصوصاً در کتب آموزش دین به نوجوانان و جوانان عرضه می شود،
اولاً خودِ دین نیست، بلکه عمدتاً علم کلام اسلامی است. این علم، «علم دفاع از دین» است نه روش کاملی برای آموزش دین! و چون مشحون از استدلال های عقلی است، فهم آن، سخت، پیچیده و دیریاب است و طبعاً نحوه ی آموزش آن هم خشک و بی روح است و موجب ملالت و بی انگیزگی متربّی می شود؛ علاوه بر این چون متربی ارتباطی بین مسائل و دغدغه های درونی خود با آنچه آموزش می بیند، نمی یابد؛ نمی تواند همدلانه و از سرِ شوق مباحث آموزشی را پیگیری کند.
ثانیاً در فرآیند معمول آموزش های دینی، موضوعات دینی در سه بخش اعتقادات، احکام و اخلاق ارائه می شود که این نیز آفتی بزرگ برای تعلیم و تربیت دینی است؛ زیرا متربی قادر به کشف و ارتباط دهی بین موضوعات اعتقادی با احکام و اخلاق نخواهد بود و همواره در یک سردرگمی به سر می برد و از این سردرگمی رنج می برد و یا تک بعدی رشد می کند؛ آن هم رشد علمی، نه رشد روحی و عقلی.
رفع آسیب از راه آموزش دین با منطق فطرت
از این رو باید به دنبال روشی باشیم که این آسیب ها را نداشته باشد و مبتنی بر آموزش فطری دین باشد؛ همان روشِ حکمت آمیزِ قرآنی که همه ی انبیاء الهی از این روش در آموزش دین استفاده کرده اند؛ روشی که هم جامعیت دارد و هم عمومیت؛ بدین معنا که هم دربردارنده ی تمام وجوه زندگی انسان در حوزه های عبادی، اخلاقی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و… است؛ و هم برای عموم مردم قابل فهم و درک است نه صرفاً برای اهل علوم فلسفی و کلامی.
ویژگی های دین فطری
در این روش همه ی مباحث مبتنی بر این استدلال فطری و بدیهی است که انسان از درون خود میل شدید به بی نهایت را می یابد و به دنبال رسیدن بدان است. بینهایت یکی بیشتر نیست و آن بینهایتی است که منبع تمام خوبیها و زیباییها و مهربانی هاست؛ الله –جلّ جلاله- است که پاسخ همه ی خواسته های فطری بشر وابسته به اراده و افاضه ی اوست و در گرو ارتباط و اتصال به او. و از آنجا که این میل به بی نهایت را خالقِ ما در وجودمان نهاده است؛ وجود این میل بهترین دلیل است برای او و اینکه بگوییم او ما را خلق کرده است که به بی نهایت برساند؛ «انا لله و انا الیه راجعون». این برهان، برای همه ی افراد بشر از هر نژاد و فرهنگ و قومی و در هر عصری، قابل فهم و بدیهی است.
همچنین در روش آموزش فطری دین، موضوعات دینی بدون تفکیک به سه حوزه ی اعتقادات و اخلاق و احکام ارائه میشود به نحوی که مخاطب رابطه ی میان این سه حوزه را فهم کند.
از دیگر خصوصیات این روش آموزشی، ارائه ی «طرح کلی عالم» برای متربی است و طی آن شناختی از تمام عوالم، از ملک تا ملکوت و برزخ و جایگاه انسان در این عوالم و هدف از خلقت او و خلق اول و سایر مخلوقات و سیر تکوینی انسان در وجوه فردی، جمعی و کلی بر روی زمین از هبوط حضرت آدم (علیه السلام) تا رجعت و برپایی قیامت ارائه و تبیین می شود.
در آموزش دین فطری، موضوعات و مباحث دینی به صورت کاربردی و در یک بسته ی کاملاً منسجم ارائه می شود به گونه ای که مخاطب با تمام مسائل مربوط به انسان و خدا و هستی، از آغاز آفرینش تا رجعت آشنا میشود و هدف از آفرینش و راه رسیدن به هدف و کیفیت استفاده از وسایل را در راه مبارزه با موانع پیشرو به صورت واضح درمی یابد و پیوند بین تمام مسائلی را که تاکنون از دین به صورت پراکنده فراگرفته بود، درک می کند و قدرت پاسخگویی به مهمترین شبهات مربوط به دین و سؤالات فراوان دیگری را که تاکنون پاسخی برای آنها دریافت نکرده بود، پیدا خواهد کرد.
گره گشایی از ذهنیت های غلط
سعی مُجدّانه ای که در تدریس درسنامه های آموزش دین فطری پیگیری می شود، تغییر بینش و نگرش در مخاطب نسبت به موضوعات اساسی ذیل است:
شناخت هستی و انسجام بین عالم ملک و ملکوت و نقش آنها در تکامل انسان
شناخت حقیقت وجود خدا ( با درک مفهوم بی نهایت)
ظرفیت و استعداد انسان (قابلیت اتصال با بی نهایت)
جایگاه دنیا (باشگاه استقامت و بندگی)
برزخ (دوره تکمیلی رشد و درمان نقایص)
جهنم (دوره پالایش گناهکاران و ادراک اجباری)
بهشت (درک لذت بی نهایت در سه درجه نعیم، رضوان و لقاء)
جایگاه اجتماعی و سیاسی انبیاء، ائمه و علما (مأمور تشکیل حاکمیت دینی برای ایجاد زمینه رشد همه انسان ها)
چرایی احکام و عبادات (تمرین برای حرکت در مسیر صفات خداوند)
شیطان (عامل تشکیل حاکمیت مادی و مدعی لیاقت برای مدیریت کل عالم ماده)
طاغوت (اولیاء شیطان و زمینه ساز سقوط و انحراف از راه ایجاد تمدن مادی)
ترتیب مباحث دین فطری
در دوره ی آموزشی «به سوی بی نهایت» که مبتنی بر آموزش فطری دین است، عمده ی مباحث با یک الگوی کاربردی و محوری در چهاربخش ارائه می شود: هدف، راه، وسیله و موانع.
در توضیح «هدف» گفته می شود که مبدأ هستی – وجود بی نهایت – در خلقت انسان، هدفدار است و آن هدف، رساندنِ آدمی به «لذت بی نهایت از بی نهایت کمال» است در سه درجه ی نعیم، رضوان و لقاء؛ و خلقت عالم نیز برای رشد و کمال آدمی است تا بی نهایت.
سپس سنت های الهی برای رساندن انسان به بی نهایت بیان خواهد شد:
سنت هدایت و بشارت؛
سنت انذار و هشدار؛
سنت ابتلاء و عقوبت؛
سنت امهال و استدراج؛
سنت درمان آدمی در عالم برزخ و توضیح جایگاه و فلسفه ی آن؛
سنت احیاء آدمی با شوک های شدید در قیامت و سپس پالایش در جهنم و توضیح فلسفه ی معاد و قیامت.
در توضیح راه رسیدن به هدف «کسب فضائل» به عنوان تنها راه رشد در وجه فردی و «تلاش برای حاکمیت دینی جهان» در وجه جمعی انسان تبیین می گردد.
در تشریح وسیله ی حرکت، از تقوا به مثابه عامل تولید فضائل و رشد درونی و فردی (در ده گام) و استقامت در راه تحقق حاکمیت الهی بر جهان به منزله ی عامل رشد و تعالی جمعی سخن گفته خواهد شد و اینکه عبادات، تمرین رسیدن به تقوا و استقامت است.
در انتهای مباحث به موانع حرکت و تکامل اشاره می شود: نفس انسان، شیاطین و طاغوت ها.
نفس انسان، همان استعدادِ تحریک شونده به سوی گناه و سقوط است و قوی ترین مانع و شیطان، عامل تحریک و وسوسه به قصد انحراف از راه حق در وجه فردی و مدعی لیاقت برای مدیریت عالم ماده، و طاغوت، به عنوان اولیاء شیطان روی زمین و زمینه سازان انحراف و سنگرسازان شیاطین هستند که با ایجاد و توسعه ی تمدن مادی و طاغوتی، تداوم و تعمیق اغواء شیاطین را فراهم می آورند؛ بنابراین به عنوان خطرناک ترین موانع از حیث روش، قلمداد می شوند، هرچند که از حیث قدرت، ضعیف ترین موانع هستند.
از این رو برای شناخت بیشتر طاغوت و کیفیت ظهور و بروزش در عالم و چگونگی پیوندش با شیطان و وظیفه ی انسان در برابر این خطرناکترین مانع، دورههای سیر انسان در عالم به پنج بخش تقسیم می شود و در هر دوره ی تاریخی، شاخصه ها و ویژگی های اساسی آن به همراه وظایف انسان در آن عصر تبیین می شود.
دوره ی نخست: عصر انبیاء (علیهم السلام)
این عصر، عصر ظهور و بروز طاغوت های آشکار است. عصری که ابلیس با استفاده از جلوه های پنجگانه ی عالم ماده، پنج نوع تمدن مادی را بر پا می کند.
تمدن مبتنی بر جلوه های ظاهری، شکل، حجم و رنگ و دیگر ظواهر مادی که با کارگردانی ابلیس و شیاطین، مردم را به سمت ظواهر به عنوان تنها راه رشد بشر فرا می خواند که خداوند با بعثت حضرت نوح (علیه السلام) و طوفان فراگیر آن را خنثی کرد و کشتی نشستگان را چون اهل فضائل بودند، هدایت کرد و نجات داد؛
تمدن مبتنی بر جلوه قدرت و توانایی بر پایه ی قدرت نظامی و اسلحه و ابزار جنگی، شیاطین و نمرود با ترساندن مردم، آنها را به بردگی فرا می خواندند که خداوند متعال به وسیله ی حضرت ابراهیم (علیه السلام) و معجزه ی سردشدن آتش نمرود، باطل بودن آن را اثبات کرد؛
تمدن مبتنی بر جلوه تخیل و سیاست فرعون بر پایه ی سِحر و سیاسی کاری و بردگی سیاستگران مدعی ربوبیت؛ که ید بیضاء و عصای حضرت موسی (علیه السلام) باطل بودن آن را نشان داد؛
تمدن مبتنی بر جلوه علمی و صنعتی یهود بنی اسرائیل که بر پایه ی رشد علم و صنعت و با تدبیر شیاطین و سران یهود برای جلب توجه مردم به جلوه های صنعت و طب و… و پرستش آن صورت می گرفت و خداوند متعال با روح الهی و دمِ مسیحایی حضرت عیسی (علیه السلام) باطل بودن آن را عیان کرد؛
تمدن مبتنی بر فرهنگ جاهلیت بر پایه ی ادبیات و شعر و موسیقی و داستان های خرافی و … که با ظهور پیامبر اعظم (صلوات الله علیه و آله) و معجزه آن حضرت (قران و عترت) حقیقت الهی آشکار شد.
دوره ی دوم: عصر حضور ائمّه (علیهم السلام)
در این دوره شیاطین با استفاده از طاغوت های پنهان و در پوشش دین سعی در انحراف و اغواء بشر داشتند. اگر در دوره ی انبیاء جلوه های دنیایی انحراف به صورت آشکار در مقابل دین قرار می گرفت و به عنوان راه رشد معرفی می شد، این بار در پوشش دین و با حیلت نفاق بر مردم مسلمان سیطره یافت و پنج تفکر و تمدن متناسب با آن شکل گرفت:
حاکمیت ظواهر در دین به جای فضائل (بازتولید جلوه بت پرستی)
حاکمیت قدرت و خشونت در دین به جای رأفت و رحمت اسلامی (بازتولید جلوه نمرود پرستی)
حاکمیت سیاست و ثروت در دین به جای شفافیت و شایسته سالاری (بازتولید جلوه فرعون پرستی)
حاکمیت اقتصادی در جامعه به جای توسعه ی اعتقادی (بازتولید جلوه روش یهود بنی اسرائیل)
حاکمیت فرهنگ جاهلی در جامعه به جای سیره و سنت پیامبر اعظم (صلوات الله علیه و آله) (بازتولید جلوه فرهنگ جاهلیت)
از آنجا که نباید راه دین بر روی بشر بسته باشد و زمین هیچ گاه از حجت الهی خالی نیست « لو بقیت الارض بغیر امام لساخت» خداوند به وسیله ی ائمه (علیهم السلام) نقاب از چهره ی این طاغوتهای پنهان کنار زد؛ «لأن لایزول الحقّ عن مقره و یغلب الباطل علی اهله»؛ و تمام دوران ائمه (علیهم السلام) صرف مبارزه با این طاغوت های پنهان در لباس دین شد، گر چه رسالت اصلی آنها هدایت بشر بوده است ولی با وجود این موانع، امکان انجام این رسالت وجود نداشت و ایشان رسالت خود را در این دیدند که با مبارزه ی غیرمستقیم با این جلوه ها پوشش دین را از چهره ی آنها کنار بزنند و لو اینکه مجبور باشند برای این کار به مقام شهادت هم نائل آیند (ان الله شاء ان یراک قتیلاً)؛ تا مردم بدین بصیرت نائل آیند که هر کسی را امام و خلیفه ی خداوند متعال نپندارند و بفهمند که ممکن است کسانی باشند که با ادعای خدمت به اسلام و مسلمین به دنبال رسیدن به مطامع و مصالح خود و بستگان خویش هستند. باشد که این بصیرت، زمینه ساز تشکیل حاکمیت جهانی مصلح کل شود تا زمینه را برای رجعت و بازگشت دوباره ی ائمه (علیهم السلام) به حکومت آماده کنند تا رسالت اصلی خویش را به اتمام برسانند.
دوره ی سوم: عصر غیبت
عصر غیبت، عصر هجوم همه جانبه ی ابلیس به وسیله ی همه ی طاغوت های آشکار و پنهان است که در کل تاریخ بشر به وسیله ی آنها سعی در ایجاد تمدن مادی جهانی داشت و هیچ گاه در تحقق این هدف موفق نبوده است؛ چرا که مجاهدتهای ثمربخش انبیاء و ائمه (علیهم السلام) مانعی همیشگی و بزرگ برای آن بوده است. عصر غیبت، از مهم ترین دوره های تاریخ بشر است که انسان باید با استفاده از آموزه های انبیاء و ائمه (علیهم السلام) جلوه های پیدا و پنهان طاغوت را شناسایی کند و خود و اهلش را از عبادت آنها دور سازد و سپس به مبارزه با آنها برخیرد تا وقتی که همه ی آحاد جامعه یا اکثریت آنها در این مبارزه و جهاد شرکت کنند تا دیگر زمینه ای برای حاکمیت طاغوت ها باقی نماند و با آمادگی برای تشکیل حکومتی الهی ، زمینه ی ظهور منجی کل را فراهم آورند.
دوره ی چهارم: عصر ظهور
عصر ظهور، عصر برچیده شدن بقایای حکومت های طاغوتی است و دوره ی برقراری عدل الهی در کل هستی است. با نابودی حکومت های طغیانگر طاغوتی زمینه برای نابودی ابلیس و شیاطین فراهم می شود و در جهادی بزرگ، برای همیشه بشر از شرّ ابلیس و وسوسه های شیاطین رهایی می یابد و تنها باید به مصاف نفس خویش برود و با رام کردن اسب سرکش این استعداد تحریک شونده به سمت غفلت و گناه و سقوط، مسیر خود را به سمت کمال هموارتر سازد.
دوره ی پنجم: عصر رجعت
عصر رجعت، عصر بازگشت معصومین (علیهم السلام) و انسان های صالح تمام دوره های تاریخ است. در این عصر، حاکمیت اهل بیت (علیهم السلام) جهان گیر می شود و آدمی با رام کردن نفس خویش و در پرتو هدایت الهی معصومین (علیهم السلام) به مقام خلیفه اللهی و اتصال با صفات بی نهایت می رسد. راه های آسمان بر آدمی گشوده می شود و مسیر تکامل برای او تا رسیدن به آخرین درجات و صفات الهی باز می شود. دیگر آدمی نیازمند و وابسته ی عالم مادی نیست و خداوند بشر را بر سر سفره ی رحمت بی نهایت خویش در ملکوت میهمان و او را تا ابد غرق سرور و درک لذت بی نهایت می کند.
«مؤسسه فرهنگی به سوی بی نهایت» پس از برگزاری دوره های حضوری آموزش دین فطری، با توجه به میل و استقبال گروه های مختلف از این آموزش ها، به منظور استفاده بهتر و آسان تر علاقمندان به این مباحث، اقدام به برگزاری دوره به صورت مجازی کرده است.
اهداف دوره:
۱- تحقق عملیاتی بخشی از دغدغه های اعتقادی- فرهنگی رهبر معظم انقلاب اسلامی
۲- طرح و ایجاد نگرش جامع به گوهر و حقیقت دین
۳- آشنایی نظام مند طلاب فعال در عرصه ی تبلیغی به روش بیان دین فطری
۴- اصلاح ضعف محتوایی در عرصه های تبلیغی و تقویت آن
مراحل آموزشی:
دوره ی آموزشی به سوی بی نهایت، از حیث محتوایی شامل سه گام میباشد:
گام یک. آشنایی با محتوا ی مباحث دین فطری (در ۲۴ جلسه)
* در این مرحله، با هدفِ آشنایی به مباحث ، درسگفتارهای بیست و چهار گانه تدریس میشود.
* تکمیل کاربرگ های تحلیل محتوای درسنامهها (که عبارت است از ۱- سیر مباحث و ۲- سوالات ذهنی مخاطب) بعد از هر جلسه توسط دانشپژوهان انجام میگردد.
* در ابتدای دوره، نحوهی تکمیل کاربرگ های تحلیل محتوای درسنامهها آموزش داده میشود.
* جلسه به جلسه فعالیت علمی و آموزشی دانشپژوهان توسط استادیاران آموزشی در موسسهی فرهنگی به سوی بی نهایت ارزیابی و نتایج آن به دانشپژوهان اعلام میشود.
گام دوم. دوره آموزشی تسلط بر مباحث (در ۲۴ جلسه)
این گام ویژه دانش پژوهانی است که گام اول را با موفقیت طی نموده اند و علاقه مند به تسلط بر جزئیات مبحث دین فطری می باشند
در این مرحله، با هدفِ تسلط به مباحث ، متن درسنامههای بیست و چهار گانه در اختیار دانش پژوه قرار می گیرد.
تکمیل کاربرگ های تحلیل محتوای درسنامهها(که عبارت است از ۱- موضوع جلسه، ۲- هدف کلی ، ۳- اهداف ضمنی و ۴- سوالاتی که در بحث به آنها پاسخ داده شده ) بعد از هر جلسه توسط دانشپژوهان انجام میگردد.
در این گام هم مانند گام اول فعالیت علمی و آموزشی دانشپژوهان جلسه به جلسه توسط استادیاران آموزشی ارزیابی و نتایج آن به دانشپژوهان اعلام میشود.
ارائه گواهی نامه در این مرحله منوط به کسب معدل ۷۰ و قبولی در مصاحبه حضوری می باشد.
گام سوم. آموزش نکات فنی و کلیدی به منظور تدریس دوره (در ۲۵ جلسه)
آیین نامه تفصیلی این گام در آینده اعلام میگردد.
شرایط ثبت نام؛
* طلاب سطح ۲ به بالا
* دارای سابقه ی تبلیغی مفید (حداقل ۳ سال)
* افراد (ترجیحا) آموزشدیده در زمینهی روش تبلیغ
* توانمندی مناسب در خطابه و کلاسداری
* دارای نشاط تبلیغی و انگیزه کافی در ارائه معارف فطری به مخاطب
مراحل ثبت نام
1
ثبت نام اولیه
از طریق سایت دین فطری -> ثبت نام دوره آموزشی -> انتخاب گزینه مبلغ -> مطالعه آیین نامه آموزشی و پذیرفتن آن -> تکمیل دقیق فرم ثبت نام و ذخیره آن
تذکر: پذیرش و یا عدم پذیرش منوط به اطلاعاتی است که در فرم ثبت نام لحاظ شده لذا به فرم های ناقص ترتیب اثر داده نخواهد شد.
۲
اعلام نظر واحد آموزش موسسه
اعلام پذیرش یا عدم پذیرش متقاضی که طی ۴۸ ساعت از طریق ایمیل یا پیامک اطلاع داده می شود درغیر این صورت، لازم است متقاضی با شماره۰۲۵۳۲۹۲۴۶۱۱ تماس و از وضعیت ثبت نام خود اطمینان حاصل نماید
۳
تماس استاد یار
توجیه نحوه آموزش و چگونگی تکمیل و ارسال کاربرگ تحلیل محتوا در تماس استادیار با متقاضی انجام خواهد شد.
۴
شروع برنامه آموزش
بعد از تایید ثبت نام و توجیه استادیار، برنامه آموزش متقاضی با تکمیل و ارسال کاربرگ های ارائه شده از طریق سایت شروع می شود البته جلسه اول به صورت رایگان می باشد و بعد از آن باید برای ادامه آموزش هزینه کامل پرداخت گردد.
۵
ارزیابی و نمره دهی کاربرگ ها
توسط استاد یار جهت مشخص شدن نقاط قوت و ضعف دانش پژوه و راهنمایی او توسط استادیار
۶
پرداخت هزینه آموزش
بعد از دریافت ارزیابی استاد یار و آشنایی با نحوه آموزش و تصمیم بر ادامه دوره متقاضی به صفحه پرداخت هزینه منتقل می شود و با پرداخت آنلاین هزینه ، کاربرگ جلسه دوم برای ادامه آموزش فعال خواهد شد.
۷
ارسال «کاربرگ تکمیل شده تحلیل مباحث» به سایت
ارسال کاربرگ فقط از طریق سایت امکان پذیر می باشد که طبق انتخاب و تعهد متقاضی به صورت : حد اقل ۲ روز یک کار برگ و حد اکثر هر ۶ روز یک کاربرگ خواهد بود.
8
نمره دهی
با توجه به اینکه نتیجه ارزیابی هر کاربرگ، آزمون این دوره محسوب می شود
9
ارائه گواهی پایان دوره
بعد از پایان این گام آموزشی و مصاحبه حضوری برای دانش پژوهان موفق
لینک نحوه ثبت نام دوره غیر حضوری:نحوه ثبت نام دوره غیر حضوری
آشنایی با حجت الاسلام والمسلمین سید هادی عظیمی( استاد سلسله مباحث دین فطری)
نام پدر: سید محمد
جد پدری: حجه الاسلام حاج سید منیر الدین عظیمی از علماء خوانسار
جد مادری: حاج سید کمال الدین نبوی از وعاظ مشهور خوانسار
متولد: خوانسار
سال تولد: 1349/6/23 شب 13 رجب.
سوابق تحصیلی:
تحصیلات حوزوی (مقدمات): 1363 تا 1365 شهرستان ازنا.
(دوره سطح): 1365 تا 1371 شهرستان خوانسار اتمام کفایه.
اساتید دوره سطح: حجج اسلام و آیات: آقایان استاد نیازی، رفیعیان، شب زنده دار، تقدیری
(اساتید دوره خارج): 1371 – 1377 درس خارج آیت الله العظمی مکارم (یک دوره اصول و فقه)
درس خارج مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (چهار سال، فقه)
درس خارج آیت الله العظمی وحید خراسانی (یک سال)
شرکت در دوره ی آموزش های تخصصی تربیت مبلغ (سطح دکتری): 1375-1380
فعالیتهای علمی در مراکز تحقیقاتی
1- محقق در مرکز تحقیقات علوم اسلامی 1371 تا 1375
2- محقق در مجمع اندیشه اسلامی 1372 تا 1380
3- محقق در مرکز دائرۀ المعارف فقه اسلامی 1375 تا 1383 (تدوین مقالات فقهی)
4- مرکز احیای آثار دفتر تبلیغات 1386 تا 1390 (پروژه های تحقیقاتی)
5- محقق و در مقطعی قائم مقام آیت الله فاکر و سپس مسئول پروژه قرآن پژوهی در دفتر انتشارات جامعه مدرسین سه سال 1379 تا 1382
6- محقق در مرکز دار التقریب مذاهب اسلامی 1380 تا 1382
فعالیت های پژوهشی:
1- موسوعه کتب شیخ انصاری 30 جلد: تحقیق و استخراج و فهرست نگاری
2- موسوعه سید شرف الدین صاحب المراجعات، فهرست نگاری 20 جلد (12 نوع فهرست)
3- موسوعه علامه بلاغی، فهرست نگاری 20 جلد (12 نوع فهرست)
4- موسوعه شهید ثانی، فهرست نگاری 24 جلد (12 نوع فهرست)
5- تدوین مقالات فقهی برای موسوعه دائرۀ المعارف فقه اسلامی
6- تدوین فهرست کتاب شریف تفسیر مجمع البیان در یک جلد.
سابقه تبلیغ: 1371 تاکنون؛ 22 سال.
ماخذ: www.dinefetri.com